Tuesday, 31 December 2013

It's Coming Again!

New Year.
2014

Cepat sahaja masa berlalu,
Adakah aku masih ditakuk yang dulu?
Atau lebih teruk daripada itu?

Tahun baru muncul lagi,
Menjelma tanpa kita sedari,
Namun sudah kita ketahui,
Dengan izin-Nya yang pasti.

Nikmat juga ujian,
Hadapi ia dengan penuh kerendahan,
Kesederhanaan.

Apakah kita bahagia?
Atau tiada rasa?
Tentu ada yang berduka.

Bersyukurlah,
Dalam masa yang sama,
Beringatlah,
Kita tak kan hidup untuk selama-lamanya.

Ingatlah kepada Dia,
Pencipta kita.

Semoga kita sentiasa berada,
Di bawah lembayung kasih dan rahmat-Nya.

Afza Najwa
00:00
01012014
Irbid, Jordan.


Alhamdulillah.
Masih diberi peluang oleh Allah. Untuk beribadat kepada-Nya.
Untuk mencari ruang berbuat kebaikan.
Untuk bertaubat sepuas-puasnya.
Untuk memohon ampun mengharap keredhaan-Nya.



“Hari yang mendatang tidak akan memberikan sebarang makna jika kegagalan semalam tidak dijadikan teladan.”

Friday, 22 November 2013

I Want To Be Able To Breathe Again

"When you tell a lie, you steal someone's right to the truth. When you cheat, you steal the right to fairness. There is no act more wretched than stealing." [The Kite Runner] At this point, I really don't know what actually happen to me.
But I do believe, telling lies or cheating doesn't make me happy at all.
Before this, I was cheating. A lot.
Towards myself.

For what?
To comfort others.
Yes. Absolutely.

Then I realize, I was happy outside, but not inside.
I was struggling with my heart and emotions.
And of course, sometimes, I felt the burden.
I cried all the time when I was alone.
Because I was holding it all by myself.
Sure, I'm not that strong.

One day, 
I took all my courages,
to let it out.
To tell the truth.
Even I know, I'll make others sad.

Maybe, they hate me.
After I told them the truth.

"Strangely, I was glad that someone knew me for who I really was; I was tired of pretending."




"I wanted that, to move on, to forget, to start with a clean slate. I wanted to be able to breathe again."

That's what I want.
And now, I feel free.
But to be honest, I still think about the others.
It just me.
Worrying much, and trying to be as good as I can to make others satisfy.
To make them happy.
"But I would stand my ground, I decided."

Anyways,
I already make the huge step.
And I promise myself that I'll never hide anything again. I'll never cheat on myself again.

I know it is wrong, but I just don’t belong in their eyes, in the sun No I just don’t belong

Thursday, 24 October 2013

Kisah Duit Syiling



Duit syiling jatuh di hadapan seorang lelaki yang sedang asyik mambancuh simen ..melihat logam kecil itu, tangan lelaki itu terhenti melakukan kerja. Tidak menunggu lama, tangannya segera mengutip syiling itu dan dimasukkan ke dalam poketnya. Dia menyambung semula kerjanya.


Sekali lagi lelaki itu terpandang duit syiling tidak jauh dari sisinya . Lelaki itu menoleh ke kiri, ke kanan dan sekelilingnya.Tiada siapa yang berdekatan dengannya .Sekali lagi dia terus mengambil syiling itu dan meletakkannya ke dalam poket seluar.



Tidak lama kemudian, lelaki itu ternampak lagi duit syiling berdekatan dengannya. Pun sama , dia mengambil dan menyimpannya .
'Rezeki aku !' Kata lelaki itu dalam hati .



Lelaki itu tidak sedar, logam syiling itu sebenarnya dicampakkan oleh ketuanya dari aras lapan bangunan separuh siap yang mereka bina itu.



Sebenarnya, ketuanya mahu memanggil dia. Puas ketuanya menjerit daripada aras lapan, cuba memanggil lelaki itu yang berada pada aras paling bawah.



Namun, jeritan itu tidak mampu mengalahkan pelbagai bunyian mesin pembinaan di kawasan tersebut. Dek kerana itulah, ketuanya itu mencampakkan syilingnya dengan harapan lelaki itu akan mendongak melihatnya di atas. Mudah-mudahan dapatlah dia menyampaikan pesanannya kepada pekerjanya itu.



Sayangnya, sehingga habis duit syiling dibaling ke bawah, lelaki itu masih belum juga mendongak ke atas.



Lantas, ketuanya itu mengumpulkan serpihan batu kecil yang terdapat di lantai. Satu persatu batu kecil itu dibaling ke bawah.



Beberapa kali batu itu mengenai badan lelaki itu. Setelah merasa sakit, lelaki itu mendongak ke atas, melihat dari mana datangnya batu-batu kecil yang menyerang tadi.



Barulah dia ternampak kelibat ketuanya yang sejak tadi cuba mencuri perhatiannya bagi menyampaikan pesanan.



Sahabat sekalian, Allah sering menjatuhkan rezeki (syiling ), rahmat atau kesenangan yang tidak terkira banyaknya kepada kita.



Tuhan menjatuhkan 'syiling' itu sebagai satu panggilan agar kita sentiasa mendongak ke atas untuk mengingati dan bersyukur dengan kurniaanNya. Tetapi, acap kali kita lalai untuk 'mendongak' ke atas, sebaliknya terus menikmati pemberian-Nya tanpa ucapan syukur.



Seperti kisah ketua dan pekerja tadi, apabila jatuhan syiling tidak berjaya menarik perhatian, lalu Dia jatuhkan pula 'batu' yang berupa musibah, kegagalan, keperitan dan pengalaman yang menyakitkan. Dan hanya setelah kita merasa kesakitan itu, barulah kita teringat untuk mendongak, menadah tangan untuk bersyukur mengingati Pencipta kita.

Monday, 14 October 2013

Aidiladha


Memang lama sangat dah tak update blog ni.
Haish. Seronok sangat agaknya masa raya aidilfitri hari tu.
Plus busy. Pffft.

So, sekarang dah sampai detik untuk aidiladha pulak.
And i think i should share something macam yang dah selalu saya buat, walaupun kadang-kadang banyak merepek.
Sorry guys!



Apa yang menarik tentang aidiladha?
Jawapannya qurban.

Banyak sangat kisah qurban dalam al-qur'an, and kita tafsirkan juga qurban ini sebagai pengorbanan.

Saya bawakan contoh kisah Nabi Ibrahim a.s yang diuji oleh Allah untuk mengorbankan anaknya Nabi Ismail a.s.
Ada diceritakan di dalam Surah As-Saffat ayat 100 - 113.

Maka seharusnya tujuan seseorang berqurban adalah kerana percaya kepada Allah, pada apa yang telah dilakukan-Nya serta memohon pengampuan dari-Nya.


Dan Kami jadikan unta (yang dihadiahkan kerpada fakir miskin Mekah itu) sebahagian dari syi`ar agama Allah untuk kamu
 pada menyembelih unta yang tersebut ada kebaikan bagi kamu oleh itu sebutlah nama Allah (semasa menyembelihnya)
 ketika ia berdiri, maka apabila ia tumbang (serta putus nyawanya), makanlah sebahagian daripadanya,
 dan berilah (bahagian yang lain) kepada orang-orang yang tidak meminta dan yang meminta. Demikianlah Kami
mudahkan dia untuk kamu (menguasainya dan menyembelihnya) supaya kamu bersyukur. [Al-Hajj : 36]


Daging dan darah binatang qurban atau hadiah itu tidak sekali-kali akan sampai kepada Allah, tetapi yang sampai
kepadaNya ialah amal yang ikhlas yang berdasarkan taqwa dari kamu. Demikianlah Dia memudahkan binatang-binatang itu
 bagi kamu supaya kamu mengagungkan Allah kerana mendapat nikmat petunjuk-Nya. Dan sampaikanlah berita gembira
(dengan balasan yang sebaik-baiknya) kepada orang-orang yang berusaha supaya baik amalnya. [Al-Hajj : 37]


And lastly,
nak share puisi ni.

Ibu kota sunyi sepi,
Tiada hiruk-pikuk dan lagu raya,
Dentuman mercun apatah lagi, 
Segala-galanya tiada.

Satu nikmat pada yang tiada,
Aidiladha tiba tanpa hiburan dan pesta,
Hanya takbir dan solat di hening Dhuha,
Serta, ibadah korban sesama kita.

Itulah makna sebuah hari raya,
Hari mengagungkan Allah dan membesarkan-Nya,
Bahkan hari berebut pahala,
Bukan hari melakar dosa.

Ku panjatkan syukur pada-Mu Ya Allah,
Aidiladha masih terpelihara,
Jauh daripada maksiat dan dosa,
Moga kekal begitu hendaknya.

Selamat Hari Raya Aidiladha daripada saya,
Nur Afza Najwa binti Abd. Hamid,
Pelajar Jurusan Ekonomi, Kewangan dan Perbankan Islam,
Tahun 3,
Universiti Yarmouk, Jordan.

   

Sunday, 21 July 2013

Secebis Rasa



Yang kaya mungkin tidak merasa,
lalu disalahkan yang miskin kerana kurangnya usaha.
Eloklah kiranya bertukar posisi mereka,
ingin sekali ku lihat mantan kaya itu bekerja,
adakah perit langsung tidak terasa?

Monday, 8 July 2013

Make This Ramadan Your Best Ramadan Ever


The month of Ramadan is one of those important occasions that we witness once a year. It is a gift from God. It is a golden opportunity for Muslims to get closer to God by increasing good deeds.
Ramadan is the month in which Muslims observe the obligatory fast which has been prescribed by God on those who believe in Him as it was prescribed on previous nations.
{O you who believe! Fasting is prescribed for you, even as it was prescribed for those before you, that you may attain piety.} (Al-Baqarah 2: 183)
The above verse explains the main purpose of fasting. It is to attain taqwa (God-consciousness) which means that every Muslim must be watchful of everything. He must watch out every word he utters and every action he does.
The literal manifestation of fasting is to abstain from food, drink and intimate relations from dawn to sunset. But the real meaning of fasting goes far beyond that. It is about avoiding gossip, backbiting, evil and idle talks, arrogance, lying, breaking promises, dishonesty, severing social ties, etc. Prophet Muhammad is reported to have said:
"Whoever fails to leave off ruinous speech, and acting on it [during Ramadan], God does not need him to leave off eating and drinking." (Al-Bukhari)
Fasting is an excellent training opportunity on self-restraint as the fast teaches patience and perseverance. Prophet Muhammad (peace be upon him) is reported to have said:
"Fasting the month of patience and three days every month is equivalent to fasting the whole year." (Ahmad)
The Prophet describes the month of fasting as the month of patience because fasting teaches how to control one's inner self and its desires.
Every Muslim should do his best to make the coming month of Ramadan a landmark event this year. Put a target for yourself.
Ask yourself are you pleased with what you did last Ramadan? Will this Ramadan be the same as last year? Let this Ramadan be the beginning of real change. Make this Ramadan different from previous ones. Start to practice an act of worship that you never did before, or increase the acts of worship that you used to do before.
If you used to read the Quran once during the month of Ramadan, this year read it twice. If you used to do Tarawih (Night prayers) alone, this year perform it in congregation. If you did not give charity, this year make it a daily habit to give to the needy what you can afford, even it is a small amount.
Every Muslim should make du`a a strong tool in making the best of Ramadan. Du`a should be recited before Ramadan that you witness this month, during Ramadan that God will accept your du`a for yourself and for others, and after Ramadan that God will accept your fasting and reward you abundantly for it.

Wednesday, 3 July 2013

Ramadhan Lambang Kasih Sayang Allah


Setiap kali Ramadhan akan melabuhkan tirai, doa dipohon minta Allah lanjutkan usia serta dianugerahkan kesihatan yang baik, mudah-mudahan dapat bertemu Ramadhan akan datang. Waktu-waktu lain, keadaan seperti ini jarang sekali berlaku, namun Ramadhan punyai daya tarikan yang tersendiri untuk individu Muslim berbuat demikian.

Itulah kemuliaan Ramadhan. Kehadirannya sering dinanti. Ramadhan memberi peluang untuk hamba meraih ganjaran daripada Allah.

Sejak bulan Rejab, Rasulullah s.a.w menyuruh kita berdoa, "Ya Allah, berkatilah hidupku pada bulan Rejab dan Syaaban dan sampaikanlah aku ke bulan Ramadhan."



Maka sangat beruntung hamba-hamba yang beroleh nikmat hidup pada bulan Ramadhan. Rasa syukur haruslah dibuktikan dengan amal soleh tanpa jemu. Agenda ukhrawi perlu diutamakan kerana Ramadhan hanya bertandang sekali dalam setahun.

Kita acapkali melupakan kasih sayang Ilahi. Tatkala diri dilanda derita, barulah kita ingat dan taat kepada-Nya. Saat kita susah, tidak jemu kita mengadu dan meraih simpati dari-Nya.

Namun begitu, kasih sayang Allah sentiasa mencurah-mencurah.
Sebulan Ramadhan merupakan puncak limpahan kasih sayang Allah untuk semua makhluk khusus kepada hamba-hamba yang ikhlas berjihad demi mencari keredhaan-Nya.

Sepanjang kehidupan, pasti setiap insan pernah melakukan kesalahan. Sempena kedatangan Ramadhan, Allah menawarkan peluang pengampunan dosa untuk hamba yang bersungguh-sungguh mahukan segala kesalahan yang terdahulu diampunkan.

Makanya, tempoh sebulan Ramadhan merupakan peluang terbaik untuk kita kembali membersihkan diri daripada dosa dengan bertaubat kepada Allah.

Seterusnya, peluang kedua yang Allah anugerahkan sebagai tanda kasih sayang-Nya ialah ganjaran pahala yang digandakan bagi amal soleh yang dikerjakan.

Allah s.w.t juga mengurniakan Lailatul Qadr, ganjarannya lebih baik dari seribu bulan.

Oleh itu, kita haruslah menyambut kedatangan Ramadhan dengan segala persiapan. Kita juga harus memperbanyakkan amal soleh dan ambil peluang yang Allah tawarkan di dalam bulan Ramadhan.

Tuesday, 18 June 2013

Bila Kita Diberi Ujian...



Apabila dinamakan manusia, maka pastinya kita akan menempuhi pelbagai rintangan hidup. Setiap rintangan yang datang menyebabkan manusia terfikir mengapa mereka perlu menghadapinya sedangkan orang lain kelihatan bersenang-lenang, duduk sambil goyang kaki barangkali.

Jika mereka memikirkan bahawa mereka itu dizalimi oleh takdir mereka sendiri, maka perlulah mereka fikir kembali siapakah yang sebenarnya menetapkan takdir itu. 

Mari kita fikirkan siapakah yang bertanggungjawab ke atas pencorakan jadual hidup kita di dunia ini. Adakah diri kita sendiri atau kedua ibu bapa yang kita sayangi? Takdir adalah jadual hidup yang diberi oleh Allah kepada setiap hamba-Nya untuk dipatuhi. Jadi, kalau ada yang menyalahkan takdir, bermakna pada hakikatnya dia telah menyalahkan Allah s.w.t.

Ada dua perkara yang boleh kita renungi apabila kita menghadapi ujian kehidupan.

1) Kita telah awal-awal lagi menzalimi diri sendiri dengan melakukan sesuatu mengikut hawa nafsu. Padahal sebelum itu, Allah sudahpun memberi amaran atau signal supaya kita tidak melakukannya.

2) Ada di antara kita yang diberikan ujian kerana Allah ingin dia bersama dengan-Nya. Allah mahu dia sentiasa mengingati-Nya tanpa mengira waktu. Dia sebenarnya bukan diberi ujian tetapi sebaliknya dia diberi cinta. Apabila seseorang itu ditimpa ujian, pada pandangan saya, dia akan merayu-rayu dan merintih kepada Allah. Dan Allah sangat suka akan hamba-Nya yang merintih-rintih memohon pertolongan dari-Nya. Sewaktu kita merayu-rayu itu, kita sebenarnya meminta kepada Allah dengan penuh perasaan dan pengharapan. Perasaan dan pengharapan inilah yang sebenarnya boleh menghasilkan benih cinta.

Allah sentiasa ingin kita bahagia di dunia mengikut cara-Nya tetapi kita sebagai manusia cukup degil dan mahu mencipta cara tersendiri yang selalunya lebih banyak buruk dari baiknya.

Mulai saat ini, berhentilah menyalahkan takdir kerana takdir tidak pernah salah. Setiap takdir yang diberi adalah yang terbaik untuk kita biarpun kita rasa ia tidak. Perancangan Allah itu pasti lebih baik untuk kita.

Jika kita diuji oleh Allah, itu tandanya Allah menyayangi kita. Seberat manapun ujian yang kita lalui, ingatlah bahawa Allah tak akan bebankan manusia melainkan mereka mampu menghadapinya.


Tuesday, 28 May 2013

Malaysia, I'm Coming Home :D


It's been a week since my final exam had over.
The results had come out too.
It's not too good, not to be praised.
I still have to improve a lot and hopefully I will make it through when I'm in the third year.
Anyway Alhamdulillah, I passed all the subjects in this semester.



I'll be going back to Malaysia tomorrow.
Mixed of feelings. I'm excited but at the same time I feel inferior with others that will continue their study in the summer semester.
Going back for 3 months is totally out of my plan.
My parent suddenly asked me to change my plan. 
I'm not really sure what is the agenda behind this but I believe that Allah's planning is the best.

I feel like I'm still dreaming right now even though my things are already being packed.
Hopefully all is well.
And may Allah ease my journey for tomorrow :) 

Monday, 13 May 2013

Dilema Sakit Dan Final Exam


2 hari sebelum final exam, saya didatangi ujian. Sakit.

Kalau sebelum ini, saya masih gagah untuk menelaah buku namun berbeza sungguh kali ini. Saya benar-benar hilang tenaga. Bukanlah niat di hati untuk meminta simpati atau merintih mendapatkan perhatian.

Sekadar ingin berkongsi sesuatu.

Betullah kata pepatah,
sesal dahulu pendapatan, sesal kemudian tiada berguna.

Bila tak larat nak study, barulah nak menangis tak berlagu sebab exam dah semakin hampir.



Sepatutnya, memang kena buat preparation dari awal. Tak boleh study last minute.

Menyesal macam mana pun, nasi sudah menjadi bubur.

Mahu atau tidak, kena terima hakikat.

Allah memang mahu tunjuk sesuatu. Allah memang mahu ajar diri ini sesuatu.

Semoga saya belajar dari kesilapan ini.



"dan apabila aku sakit, Dialah yang menyembuhkan aku," [26:80]

"Allah-lah yang menciptakan kamu dari keadaan lemah, kemudian Dia menjadikan (kamu) setelah keadaan lemah itu menjadi kuat, kemudian Dia menjadikan (kamu) setelah kuat itu lemah (kembali)..."
[30:54]

Bila Allah bagi sakit dan ujian, itu tandanya Allah sayang kita. Dan semoga sakit ini adalah sakit yang membersihkan jiwa.

Satu lagi benda yang saya belajar ialah, jangan pernah putus asa, dan jangan pernah putus doa dan jangan pernah putus meminta rahmat dari-Nya.

Tuesday, 7 May 2013

Kerana Kita Berhak Memilih


Dah berhabuk blog ni. 
*tiup habuk*

Agak sibuk kebelakangan ini, 
tapi Alhamdulillah,
masih lagi diberi ruang untuk bertinta.

Walaupun Pilihan Raya Umum ke-13 sudah melabuhkan tirainya,
namun, masih terasa kehangatan gelombangnya.
Mana tidaknya,
banyak sungguh kontroversi yang timbul.

Berada jauh dari negara sendiri tidak menghalang sama sekali niat untuk mengetahui setiap perkembangan yang berlaku di sana dari semasa ke semasa.

Masih belum cukup umur untuk mengundi. Hanya mampu meng'update' isu dan mengkaji. Menganalisa apa yang perlu. Bukan omongan kosong yang diperdebatkan tapi idea-idea bernas yang lahir dari golongan mahasiswa dijana.

Kerana saya satu hari nanti, bertanggungjawab untuk memilih pemimpin yang terbaik, maka, perbincangan mengenai politik tetap perlu diambil cakna.

Saya tahu, tak semua orang punyai matlamat dan pandangan yang sama. Masing-masing bebas untuk menyuarakan pendapat mereka, kerana kita berhak untuk memilih. 


Walaupun saya sokong A, tak bermaksud A ini sempurna. Dan tak bermakna juga B, C dan lain-lain adalah sempurna. Kerana sistem ini lahir dari manusia yang tidak sempurna, maka adakah kesempurnaan yang perlu kita titik beratkan?

Kalau betul kita ini golongan yang berfikiran terbuka, pasti, kita ada pendirian tersendiri tapi dalam masa yang sama, kita hormat pandangan orang lain. Kita mahu jadi orang yang membangunkan, bukan merobohkan.

Kerana kita berhak untuk memilih, maka pilih sajalah yang mana kita suka asalkan kita tahu itu adalah pilihan yang terbaik. Tidak mahulah yang hanya tunduk kepada sistem dan mudah mengikut telunjuk.

Jika keadilan yang kita impikan, bersikap adillah kepada diri sendiri dan juga kepada orang lain.
Bagaimana?
Kaji selidik semua perkara, jangan berat sebelah pada mana-mana pihak. Jangan mudah termakan kata-kata orang lain. Jangan ikut membuta tuli. Cari bukti yang sahih.



Tapi sayang sekali, manusia zaman ini,
mudah benar menghukum tanpa menyelidiki terlebih dahulu.

Kerana semua orang berhak untuk bersuara dan memilih, jadi ambillah iktibar dari pilihan raya baru-baru ini.
Mungkin 5 tahun itu tampak jauh, tapi tak salah kalau kita bersedia dari sekarang.

Satu pesan saya, jangan mengharapkan kemenangan kalau diri sendiri masih di tampuk lama. Jika betul inginkan pembaharuan, kenapa tidak kita mulakan perubahan dengan diri kita sendiri?

-Kerana kita berhak memilih, sama ada untuk menjadi orang yang sama atau berubah ke arah yang lebih baik. Allah sudah beri kita panduan, cuma tinggal kita yang kena buat pilihan =)

Monday, 8 April 2013

Kau Kawan, Kau Teman




Kita menjadi kawan,
Bukan atas pilihan,
Tapi kerana ketentuan,
Yang telah Allah tetapkan.

Atas nama persahabatan,
Kita mula berkenal-kenalan.

Kau punya cerita tersendiri,
Aku pula ada rahsia yang ku simpan di dalam hati.

Hadirnya kau untuk memberi pengajaran,
Munculnya aku untuk menyalur kekuatan,
Sungguh Allah  ada ketetapan,
Yang penuh hikmah dan kebijaksanaan.

Teman,
Kadang badai datang menyapa,
Maka kita pun berduka,
Tapi hujan tak turun sentiasa,
Matahari dan pelangi pasti menjelma,
Mengubat lara,
Menghadirkan rasa ceria.

Aku tidak sempurna,
Namun aku akan terus mencuba,
Menjadi sahabat yg sebaik-baiknya,
Yang boleh buat kau selalu bahagia.

Senang sama-sama kita berkongsi,
Susah sama-sama kita harungi,
Bolehkah kita jadi kawan sejati?

Thursday, 28 February 2013

Sebagai Bekalan Menambah Iman

Alhamdulillah! 
Satu lagi nikmat dapat saya rasai.
Perjalanan ke UK memberi seribu makna.
Pahit, manis, masin, pedas, semua jenis rasa ada.



Walaupun rasa seronok, tapi perasaan terkilan yang paling menguasai jiwa.
Betullah kata orang, masa trip la kita boleh kenal yang mana satu kawan sebenar.
Dihimpit rasa terkilan dan rasa simpati, sukar untuk saya coretkan 1001 perasaan sebenar saya di sini.
Nak cerita, takut ada yang terasa, nak sembunyi, pedih di hati sendiri.
Tak mengapalah, mungkin sembunyi lebih baik.
Biarlah peristiwa tersebut menjadi pengalaman buat diri dan teman.
Yang pasti, peristiwa tersebut sudah cukup untuk buat saya rasa serik.
Bukan mudah berjalan jauh dengan orang yang tidak kita betul-betul kenali.
Sekali terluka, selamanya saya tidak akan lupa.

Abaikan cerita di atas, sekadar muqadimah meluah perasaan.
Banyak lagi perkara yang lebih penting untuk saya coretkan di sini.
Pengalaman yang begitu bermakna sepanjang keberadaan saya di bumi yang mana Islam tidak sempat sampai.

Terlalu banyak untuk saya ceritakan.
Hanya mampu tulis yang mana yang saya rasa benar-benar menyentuh jiwa.

Selama 2 minggu saya berada di sana, sayup-sayup laungan azan pun tak dapat saya dengar.
Allah! Rindunya pada azan begitu menusuk-nusuk. 
Kalau dulu, masa azan sering berkumandang, saya buat endah tak endah sahaja, tapi sekarang, lepas balik dari trip, saya lebih menghayati azan. Menghayati maknanya sekali.
Bila benda ada depan mata, kita selalu buat tak endah, tapi bila dah tiada, barulah kita rasa kehilangan.
Alhamdulillah, Allah panjangkan umur saya sampai sekarang, sempat untuk mendengar azan semula.

Satu lagi perkara yang betul-betul buat saya tersentap dan sayu adalah bila mana terjumpa dengan seorang Muslim brother di dalam train. Bukan kerana dia seorang Muslim yang buat saya terpaku, tapi sifat dia yang tidak malu  untuk menzahirkan bahawa dia adalah seorang Muslim itu yang buat saya rasa terharu. Tidak peduli dengan suasana di dalam train, dia tanpa segan silu mengalunkan suaranya membaca al-Quran dengan sefokus mungkin. Sungguh, diri ini terpana tatkala mendengar non-Muslim people yang duduk berhadapan dengan saya 'bergosip' tentang si dia yang sedang hanyut dengan keasyikan ayat-ayat-Nya. Allah, hebatnya mereka yang Islam tapi tinggal di kawasan bukan Islam dan tiada rasa hina sedikitpun walaupun saya yakin, tohmahan pelbagai perisa sudah dilemparkan terhadap mereka. Kita? Yang tinggal di negara Islam pun, masih lagi rasa segan untuk membuka al-Quran di mana-mana. Masih lagi kurang mengisi masa kita dengan Kitab Allah. Masih lagi memikirkan pandangan manusia. Masih lagi hanyut dengan perkara-perkara duniawi.
*tembak kepala sendiri*

Cukup banyak pengalaman yang diri ini rasai. Perkara paling manis yang akan saya ingat adalah menunaikan solat di dalam fitting room :)

Dan, begitu kasihnya Allah kepada kami. Sekecil-kecil manapun bilik yang kami dapat untuk tinggal, tapi masih ada ruang untuk solat. Masha Allah. Alhamdulillah. Allah permudahkan segala-galanya. Nikmat kesihatan, terjaga dari segala celaka dan kecederaan, terhindar dari orang-orang yang berniat tidak baik. Alhamdulillah.

Sekadar ingin berkongsi sedikit luahan dan pengalaman. Selain yang dicoret di sini, hanya mampu disimpan kemas di dalam ingatan dan kenangan.


"Sesungguhnya dalam penciptaan langit dan bumi, dan pergantian malam dan siang terdapat tanda-tanda (kebesaran Allah) bagi orang yang berakal, (iaitu) orang-orang yang mengingati Allah sambil berdiri, duduk atau dalam keadaan baring, dan mereka memikirkan tentang penciptaan langit dan bumi (seraya berkata), "Ya Tuhan kami, tidaklah Engkau menciptakan semua ini sia-sia; Mahasuci Engkau, lindungilah kami dari azab neraka"."
[3:190-191]

"Dan milik Allah-lah apa yang ada di langit dan apa yang ada di bumi, dan hanya kepada Allah segala urusan dikembalikan." [3:109]

Osem macam mana pun sesebuah tempat yang dilawati, segala-galanya adalah milik Allah. Maka, hadirkanlah rasa kagum terhadap ciptaan Allah. Semoga dengan melihat keindahan alam, semakin bertambah keimanan.

Dan, sesulit mana pun masalah yang dihadapi semasa perjalanan, jangan cepat mengeluh, tapi kembalilah kepada-Nya; mohon pertolongan dan beristighfarlah.


 Hadirku di bumi ini bukan sekadar mahu menikmati pemandangan,
Tapi ingin ku kutip pengalaman berharga sebagai bekalan menambah iman.

Saturday, 19 January 2013

Goodbye Irbid! Goodbye Jordan!



Esok, 20 Januari 2013, bermulalah pengembaraan saya bersama 3 orang lagi kawan ke United Kingdom atau dikenali juga sebagai England. Kalau dulu, masa zaman kanak-kanak lagi, memang sampai masuk dalam mimpi lah menjejakkan kaki ke London, tapi sekarang, bila dah jadi kenyataan dan akan bertolak dalam masa lebih kurang 24 jam lagi, rasa macam tak percaya. Ada je rasa excited tu tapi masih ada rasa lain sedikit, bukan rasa tak sedap hati, cuma takut, dan kosong yang menyelubungi.

Kalau dulu, bila sebutnya nak pergi jalan, tak kisah la walaupun bukan ke luar negara, mesti rasa happy sangat, tak sabar-sabar menanti harinya, tertunggu-tunggu sambil countdown tiap-tiap masa. Dulu, memang fikir pasal nak enjoy je, nak menikmati keindahan alam dan menimba pengalaman di tempat orang. Tapi, sekarang, sudah berbeza dengan yang dulu. Bila tahu tujuan kenapa kita dilahirkan di bumi ini, rasa gelisah yang bertandang. Takut rasanya jika perjalanan itu nanti tidak menambahkan keimanan, malah mengurangkan lagi iman. Allah! Takutnya :(

Sekarang, apa sahaja yang saya nak buat, mesti dah kena letakkan hadaf supaya tak tersasar, supaya hati lebih tenang, supaya semuanya dipermudahkan oleh Allah. Bukanlah Islam itu melarang kita daripada rasa excited, cuma tujuan kita hidup, tidak lain dan tidak bukan, ialah menjadi abid yang mukmin serta menjadi khalifah di atas muka bumi ini. Rasa excited itu tidaklah dihalang sama sekali cuma mungkin kena berubah sedikit cara kita meluahkannya. Kalau dulu, excited saya kerana apa? Mungkin kerana rasa bangga dapat menjejakkan kaki ke tempat-tempat pelancongan atau mungkin kerana dapat mengisi masa lapang atau kerana itu adalah hobi. Kalau dulu, pergi dan balik adalah kosong walaupun, diisi dengan kenangan dan gelak ketawa, tapi sebenarnya, tidak bermakna.

Kali ini, saya mahukan perjalanan yang lebih bermakna, yang pergi dan balik saya nanti, terisi dengan sesuatu atas dasar cinta kepada Allah. Biar balik nanti, akan bertambah keimanan, biar semasa perjalanan tersebut, Allah mentarbiyah diri ini dan saya terima dengan hati terbuka. Saya mahukan perbezaan. Berbeza dengan saya yang dulu, jadi saya mahu semua yang saya buat sekarang berbeza dengan dulu, dari segi hadafnya, dari segi pelaksanaannya, dan dari segi niatnya.

Bermula pada saat sekarang, niat perlu diperbaharui, hadaf perlu ditetapkan, pelaksanaan perlu disusun atur.
Semoga Allah memberkati perjalanan kami dan semoga Allah permudahkan segala-galanya. In sha Allah.



"Ya Allah! Dengan pertolongan-Mu daku menjelajah dan dengan pertolongan-Mu daku berjalan. Ya Allah! Sesungguhnya daku mohon kepada-Mu akan kebaikan dan ketaqwaan dalam perjalananku ini serta apa yang Dikau redhai dari segala perbuatan. Ya Allah! Permudahkanlah perjalanan kami ini dan perdekatkanlah mana yang jauh."

Thursday, 10 January 2013

Salji! Satu Lagi Nikmat =)




Alhamdulillah, alhamdulillah, alhamdulillah :)
It's snowing here, in Irbid!!!
In front of my eyes. Speechless. Unbelievable.
Watching snowflakes falling from the sky was always become my dream.
But never thought it would become true.
Seriously, can't express my feeling. 






After all excitement that we (my housemates and I) had,
enjoying the beautiful scenery, enjoying the snow, enjoying the feeling of being oversea,
we chose to enjoy a beautiful verse from the Qur'an ^^
"Do you not see that Allah makes the clouds move gently, then joins them together, then piles them up in masses, then you see the rain coming from inside them? He also sends down hail from the clouds that look like mountains in the sky, afflicting therewith whom He wills and turning it away from whom He pleases."
[24:43]


This is awesome right? 


Just want to share some other pictures. 
*menikmati keindahan ciptaan Allah*






Say Subhanallah ^-^

One video to share ;)

video



Melihat orang lain gembira dengan snowman mereka, sudah cukup untuk buat saya tersenyum bahagia =)