Tuesday 7 May 2013

Kerana Kita Berhak Memilih


Dah berhabuk blog ni. 
*tiup habuk*

Agak sibuk kebelakangan ini, 
tapi Alhamdulillah,
masih lagi diberi ruang untuk bertinta.

Walaupun Pilihan Raya Umum ke-13 sudah melabuhkan tirainya,
namun, masih terasa kehangatan gelombangnya.
Mana tidaknya,
banyak sungguh kontroversi yang timbul.

Berada jauh dari negara sendiri tidak menghalang sama sekali niat untuk mengetahui setiap perkembangan yang berlaku di sana dari semasa ke semasa.

Masih belum cukup umur untuk mengundi. Hanya mampu meng'update' isu dan mengkaji. Menganalisa apa yang perlu. Bukan omongan kosong yang diperdebatkan tapi idea-idea bernas yang lahir dari golongan mahasiswa dijana.

Kerana saya satu hari nanti, bertanggungjawab untuk memilih pemimpin yang terbaik, maka, perbincangan mengenai politik tetap perlu diambil cakna.

Saya tahu, tak semua orang punyai matlamat dan pandangan yang sama. Masing-masing bebas untuk menyuarakan pendapat mereka, kerana kita berhak untuk memilih. 


Walaupun saya sokong A, tak bermaksud A ini sempurna. Dan tak bermakna juga B, C dan lain-lain adalah sempurna. Kerana sistem ini lahir dari manusia yang tidak sempurna, maka adakah kesempurnaan yang perlu kita titik beratkan?

Kalau betul kita ini golongan yang berfikiran terbuka, pasti, kita ada pendirian tersendiri tapi dalam masa yang sama, kita hormat pandangan orang lain. Kita mahu jadi orang yang membangunkan, bukan merobohkan.

Kerana kita berhak untuk memilih, maka pilih sajalah yang mana kita suka asalkan kita tahu itu adalah pilihan yang terbaik. Tidak mahulah yang hanya tunduk kepada sistem dan mudah mengikut telunjuk.

Jika keadilan yang kita impikan, bersikap adillah kepada diri sendiri dan juga kepada orang lain.
Bagaimana?
Kaji selidik semua perkara, jangan berat sebelah pada mana-mana pihak. Jangan mudah termakan kata-kata orang lain. Jangan ikut membuta tuli. Cari bukti yang sahih.



Tapi sayang sekali, manusia zaman ini,
mudah benar menghukum tanpa menyelidiki terlebih dahulu.

Kerana semua orang berhak untuk bersuara dan memilih, jadi ambillah iktibar dari pilihan raya baru-baru ini.
Mungkin 5 tahun itu tampak jauh, tapi tak salah kalau kita bersedia dari sekarang.

Satu pesan saya, jangan mengharapkan kemenangan kalau diri sendiri masih di tampuk lama. Jika betul inginkan pembaharuan, kenapa tidak kita mulakan perubahan dengan diri kita sendiri?

-Kerana kita berhak memilih, sama ada untuk menjadi orang yang sama atau berubah ke arah yang lebih baik. Allah sudah beri kita panduan, cuma tinggal kita yang kena buat pilihan =)

1 comment:

  1. smart2 :) Sy pun ada pendapat pasal pru 13 ni

    tighah.blogspot.com

    ReplyDelete