Thursday 28 February 2013

Sebagai Bekalan Menambah Iman

Alhamdulillah! 
Satu lagi nikmat dapat saya rasai.
Perjalanan ke UK memberi seribu makna.
Pahit, manis, masin, pedas, semua jenis rasa ada.



Walaupun rasa seronok, tapi perasaan terkilan yang paling menguasai jiwa.
Betullah kata orang, masa trip la kita boleh kenal yang mana satu kawan sebenar.
Dihimpit rasa terkilan dan rasa simpati, sukar untuk saya coretkan 1001 perasaan sebenar saya di sini.
Nak cerita, takut ada yang terasa, nak sembunyi, pedih di hati sendiri.
Tak mengapalah, mungkin sembunyi lebih baik.
Biarlah peristiwa tersebut menjadi pengalaman buat diri dan teman.
Yang pasti, peristiwa tersebut sudah cukup untuk buat saya rasa serik.
Bukan mudah berjalan jauh dengan orang yang tidak kita betul-betul kenali.
Sekali terluka, selamanya saya tidak akan lupa.

Abaikan cerita di atas, sekadar muqadimah meluah perasaan.
Banyak lagi perkara yang lebih penting untuk saya coretkan di sini.
Pengalaman yang begitu bermakna sepanjang keberadaan saya di bumi yang mana Islam tidak sempat sampai.

Terlalu banyak untuk saya ceritakan.
Hanya mampu tulis yang mana yang saya rasa benar-benar menyentuh jiwa.

Selama 2 minggu saya berada di sana, sayup-sayup laungan azan pun tak dapat saya dengar.
Allah! Rindunya pada azan begitu menusuk-nusuk. 
Kalau dulu, masa azan sering berkumandang, saya buat endah tak endah sahaja, tapi sekarang, lepas balik dari trip, saya lebih menghayati azan. Menghayati maknanya sekali.
Bila benda ada depan mata, kita selalu buat tak endah, tapi bila dah tiada, barulah kita rasa kehilangan.
Alhamdulillah, Allah panjangkan umur saya sampai sekarang, sempat untuk mendengar azan semula.

Satu lagi perkara yang betul-betul buat saya tersentap dan sayu adalah bila mana terjumpa dengan seorang Muslim brother di dalam train. Bukan kerana dia seorang Muslim yang buat saya terpaku, tapi sifat dia yang tidak malu  untuk menzahirkan bahawa dia adalah seorang Muslim itu yang buat saya rasa terharu. Tidak peduli dengan suasana di dalam train, dia tanpa segan silu mengalunkan suaranya membaca al-Quran dengan sefokus mungkin. Sungguh, diri ini terpana tatkala mendengar non-Muslim people yang duduk berhadapan dengan saya 'bergosip' tentang si dia yang sedang hanyut dengan keasyikan ayat-ayat-Nya. Allah, hebatnya mereka yang Islam tapi tinggal di kawasan bukan Islam dan tiada rasa hina sedikitpun walaupun saya yakin, tohmahan pelbagai perisa sudah dilemparkan terhadap mereka. Kita? Yang tinggal di negara Islam pun, masih lagi rasa segan untuk membuka al-Quran di mana-mana. Masih lagi kurang mengisi masa kita dengan Kitab Allah. Masih lagi memikirkan pandangan manusia. Masih lagi hanyut dengan perkara-perkara duniawi.
*tembak kepala sendiri*

Cukup banyak pengalaman yang diri ini rasai. Perkara paling manis yang akan saya ingat adalah menunaikan solat di dalam fitting room :)

Dan, begitu kasihnya Allah kepada kami. Sekecil-kecil manapun bilik yang kami dapat untuk tinggal, tapi masih ada ruang untuk solat. Masha Allah. Alhamdulillah. Allah permudahkan segala-galanya. Nikmat kesihatan, terjaga dari segala celaka dan kecederaan, terhindar dari orang-orang yang berniat tidak baik. Alhamdulillah.

Sekadar ingin berkongsi sedikit luahan dan pengalaman. Selain yang dicoret di sini, hanya mampu disimpan kemas di dalam ingatan dan kenangan.


"Sesungguhnya dalam penciptaan langit dan bumi, dan pergantian malam dan siang terdapat tanda-tanda (kebesaran Allah) bagi orang yang berakal, (iaitu) orang-orang yang mengingati Allah sambil berdiri, duduk atau dalam keadaan baring, dan mereka memikirkan tentang penciptaan langit dan bumi (seraya berkata), "Ya Tuhan kami, tidaklah Engkau menciptakan semua ini sia-sia; Mahasuci Engkau, lindungilah kami dari azab neraka"."
[3:190-191]

"Dan milik Allah-lah apa yang ada di langit dan apa yang ada di bumi, dan hanya kepada Allah segala urusan dikembalikan." [3:109]

Osem macam mana pun sesebuah tempat yang dilawati, segala-galanya adalah milik Allah. Maka, hadirkanlah rasa kagum terhadap ciptaan Allah. Semoga dengan melihat keindahan alam, semakin bertambah keimanan.

Dan, sesulit mana pun masalah yang dihadapi semasa perjalanan, jangan cepat mengeluh, tapi kembalilah kepada-Nya; mohon pertolongan dan beristighfarlah.


 Hadirku di bumi ini bukan sekadar mahu menikmati pemandangan,
Tapi ingin ku kutip pengalaman berharga sebagai bekalan menambah iman.

2 comments: